Filmy s nádhernou kamerou

16.08.2019

Filmová kamera byla a bude tou nejdůležitější stránkou filmu, protože pouze ona může film prezentovat tak, jak se to hodí. A dnes se tedy podíváme na filmy, které se nádhernými záběry jen hemží.

Blade Runner

Špinavá atmosféra budoucnosti, plná pouličních prodejců a zlých replikantů. Film, který svojí nepříjemnou vizí budoucnosti dokázal zobrazit bezvýchodnost zániku světa (respektive změnu k horšímu). Každý záběr je mrazivý a podmanivý, za což může využití studeného světla, temnějších uliček a deštivého počasí. Druhý díl šel ještě dál a vypadá snad ještě lépe, ale nedal jsem ho sem z jednoho prostého důvodu, ale o tom až na konci.

Casino

Martin Scorsese si nikdy moc nepotrpěl na temný vizuál, a jeho mafiánské filmy byli dost barevné (což je snad ještě více mrazící, když víme, co se v jeho filmech děje). Na Casinu pracoval Robert Richardson, který spolupracoval i s Quentinem Tarantinem a jeho záběry jsou velice velkolepé a barevně impozantní. Vše navíc točeno na široký objektiv, takže toho uvidíte opravdu dost.

Cesta do zatracení

Tom Hanks a Robert Redford, dvě herecké esa proti sobě. Film, který vypráví zoufalý příběh o jednom gangsterovi, který přijde o zbytek své rodiny a se svým žijícím synem se vydávají mstít. Velice hezky nasnímaný film, který vyniká hlavně v deštivých scénách.

Dunkirk

Christopher Nolan nikdy nebyl vizuální režisér (Já vím, že má Inception :)) a hlavně chtěl vyprávět příběh. Jeho Dunkirk byl sice trochu komornějším filmem, ale o to velkolepěji ho celý natočil. Jeho nálety letadel díky IMAX kamerám vyráží dech a jsou natolik impozantní, že i já jsem párkrát v kině cukl :).

Drive

Artový film, který díky skvělému vizuálu dokáže strhnout od začátku, přestože nemá v příběhu moc co nabídnout. Vizuální stránka je ale velmi precizní, což dokazuje i velmi chytré rozdělení na kvadranty, kde každé jednotlivé políčko vypráví vlastní příběh. Dobrá práce.

Hrdina

Čína měla u filmů výhodu, že jejich tvůrci je považovali za umění s nějakou hodnotou. Proto se v Číně a Hong Kongu točilo levně a výsledek byl stále skvělý. Hrdina sice levný nebyl, ale peníze na něm jsou opravdu vidět. Každá scéna je natolik krásně až přímo přehnaně barevně laděná, že její záběry mohou s klidem vyset jako obrazy v nějakém muzeu.

Kmotr

Kmotr byl vydařený po všech stránkách a neméně i jeho kamera, která je v jistých scénách přímo fantastická. Gordon Willis netradičně vzal teplé světlo a udělal ho přepáleně hrubé, což filmu dodává úplně jiný rozměr. Nejvíce patrné při scéně v kostele ke konci filmu.

Logan

O trochu umírněnější verze předchozího stylu představuje Logan, který díky postapokalyptické atmosféře těží z ostře osvětleného slunce, jenž odráží hrubý písek. Logan byl velmi vydařený film a rozlučka s Wolverinem, je proto škoda, že na chválu samotného westernového vizuálu se občas zapomíná.

Mad Max: Zběsilá cesta

A když už jsem nakousl písek, pojďme ještě o kus dál, kde jsou barvy přepálené opravdu dost. Do míst, kde písek je skoro oranžový a kde zbraně, náboje, benzín a voda jsou nedostatkové zboží. Geroge Miller se vrátil jak bumerang se silou tornáda a vrátil nám oblíbeného Maxe. Film stál 150 mega, což je fakt hodně, ale je to naštěstí vidět na každém záběru, který je velmi vydařený a naprosto kouzelný.

Potomci lidí

Alfonso Cuarón si vždycky potrpěl na kameře. Ostatně, občas si jí u svých film dělá. Potomci lidí ale díky naprosto chytrému nasvícení s využitím studeného světla, mračným počasím a naprosto fantastických dlouhých záběrů, dělají z filmu přímo dokument a vizi nepříjemné nedaleké budoucnosti.

Revenant

Co si budeme nalhávat, u toho filmu toho, krom hereckého výkonu Di Capria (konečně Oscar) a fantastické kamery moc chválit nedá, protože příběh je prakticky o ničem. Jenže kamera je opravdu skvělá. Též je zde kladen důraz na dlouhé záběry a některé scény vážně působí velice autenticky a precizně. Scéna s medvědem by měla být tesána do kamenů. :D

Sin City

Robert Rodriguez se rozhodl zadaptovat komiks, v němž dominuje převážně bíla barva. Díky bohu pro Roberta, že přišel digitál, který mu to umožnil, protože jinak bychom byli ochuzeni o naprosto fantastický film. Jen škoda, že druhý díl už s ničím novým nepřišel a ti, co se nabažili vizuálu před tím, napodruhé moc nenašli.

Zabití Jesseho James zbabělcem Robetem Fordem

Poslední film jsem hodně zvažoval, protože vybrat jen jeden bylo obtížné. Řeč je o velice uznávaném kameramanovi, Rogeru Deakinsovi. A pokud vám jeho jméno nic neřekne, tak si ho zapište za uši. Jako kameraman se podílel na Tahle země není pro starý, Vykoupení z věznice Shawshank, Blade Runner 2049 (což je důvod, proč tu není), Skyfall a prakticky vše od bratrů Coenů. Roger Deakins zkrátka umí a vystačí si s málem. Jeho záběry jsou vždy nasnímané nejlépe, jak jen to v daný okamžik jde a přitom využívá jednoduché světlo a odraz od klasické látky. Sestavit celý žebříček jen od něho by proto nebyl problém, a proto jsem nakonec vybral ZJJZRF a to hlavně kvůli scéně s vlakem.

Tak to byl výčet filmů s nádhernou kamerou, takže napište, zda-li jsem nezapomněl na nějaký klenot a v pondělí se těšte na filmy s nejpamátnější znělkou.