Filmy s výbornou režií

Filmová režie je tou nejvíce nevděčnou pozicí v rámci filmu. Dobrý režisér dokáže i ze špatného scénáře a průměrných herců vytáhnout nadprůměr a naopak špatný režisér může pohřbít dobrý scénář i casting. Dnes se tedy podíváme na filmy, kde se režiséři opravdu předvedli.
Faunův labyrint
Guillermo del Tora netřeba představovat. Španělský filmař, který se postaral o první dva Hellboye, Blade 2, Pacific Rim či Oscary oceněnou Tvář vody. Jeho pravá síla tkví v tom, že dokáže celý film pozvednout na nevídanou úroveň a film tak mnohdy působí mnohem dráž, než skutečně je. Faunův labyrint budiž důkazem, protože natočení stálo pouhých 20 mega a to je na film s tak obří výpravou, sakra úspěch. Zároveň dokázal tak nehorázně vykreslit temnou atmosféru války a následný únik dítěte před realitou, že si tu místo zaslouží.

Kmotr
Kdo by ho neznal, že? Film, který už několik let pravidelně drží pozici jednoho z nejlepších filmů vůbec. Fransic Ford Coppola byl vždycky vizionář a jeho prokletím bylo, že pokaždé chtěl trumfnout sám sebe a laťku si sám sobě zvedal skoro do nebeských výšin. A proto je jeho Kmotří trilogie zapsána ve filmové historii. Jeho režie dodala filmu ten správný nádech a díky skvělým hercům mohl vykreslit naprosto poutavý, leč nebezpečný svět mafie. Jen těsně se nevešla Apokalypsa.

Mafiáni
Když jsem nakousl A, nemohu opominout B. Martin Scorsese byl vždycky machr, a prakticky každý jeho film je nehorázně precizní. Místo je ale pouze pro jednoho, a tak jsem došel k závěru, že Mafiáni jsou asi nejlepší. Film, který by se jiným rozsypal pod rukama, se v Scorseseho režii stává mistrovské dílo a naprostý klenot kinematografie, který i přes svojí délku nezestárl ani o den.

Přelet nad kukaččím hnízdem
Miloš Forman byl člověk, který než na hlavní role, kladl důraz na ty vedlejší, protože jen díky nim ty hlavní pořádně vynikli. Jeho (druhý) start v Americe snad nemohl dopadnout lépe. Výborné prostředí, zvláštní atmosféra a fantastický Jack Nicolson ve své životní roli. Právem si film odnesl 5 sošek Akademie, 5 Zlatých Glóbů a 6 cen BAFTA a to za hlavní nominace.

Pulp Fiction
Quentin se po řádu let filmařsky vyvíjel a diváci si k němu vždycky našli cestu. Pro mnohé však bude jen vynikajícím scénáristou, což je bezesporu pravda, ale bylo by nesprávné opomíjet i jeho režisérské schopnosti. Každý film, který napsal, má bezesporu výborně promyšlený, ale to, jakým způsobem vede herce, je až nepochopitelný. Jen on dokáže vytřískat z herců takového kalibru ještě větší maximum a z těch obyčejnějších dokáže dostat snad ještě víc. Pulp Fiction budiž důkaz, i když by nebyl problém si zde představit jakýkoliv jiný jeho film.

Sedm
Sedm je díky Fincherovi opravdu klenot. Jeho perfekcionismus dodává každému jeho filmu úplně jiný rozměr a díky tomu jsou jeho filmy tak skvělé. Jako jeden z mála režisérů jede některé scény i na několik pokusů a jeho účast na filmu je bezesporu známkou kvality. Jeho styl videoklipů a reklam není od věci, neboť právě tak začínal Fincher svojí kariéru a tyto nabyté zkušenosti využívá ve svých filmech dodnes.

Sedm samurajů
Akira Korusawa se rozhodl, že natočí pravdivou verzi o samurajích, protože se mu nelíbil styl, jakým jsou v jiných filmech prezentováni. U toho zůstal a během svého života ještě pár filmů o samurajích natočil. Mezi ten nejznámější patří však právě tento, který byl mimo jiné inspirací pro Sedm statečných. Korusawa vytřískal z herců, co mohl a výsledek tak působí dost přirozeně, stejně jako reakce a schopnosti postav.

Schindlerův seznam
Spielberg byl vždycky dobrý režisér a svůj status si udržel až do teď. Jeho filmy jsou vždy na tak špičkové úrovni, že prakticky na co sáhl, to vždy dopadlo dobře (opomineme Obr Dobr) a jeho styl je už natolik precizní a vyšperkovaný, že každý musí minimálně nad kvalitou pokývnout. Schindlerův seznam byl ale přeci jen tou nejnáročnější produkcí a Spielberg to ustál s přehledem a film si došel pro několik sošek.

Vetřelec
Obdobně na tom byl Ridley Scott, který si teď svojí reputaci spíš kazí, než vylepšuje. 1979 byl však rok, kdy přišel s Vetřelcem. Perfektně stylizovaným hororem, který sázel spíš na to, co nevidíme, než vidíme a výsledek byl hororová bomba roku. Scott přesně vytušil, v čem tkví největší síla Vetřelce a spíš než na padoucha sázel na hrdinu a vyplatilo se to.

Vykoupení z věznice Shawshank
Už několik let v žebříčku nejlepší film roku a počtem repríz zraje jako víno. Vykoupení byl film, který se sice úspěchu dočkal až na videu, ale to nic nemění na tom, že jeho kvality jsou snad v každém směru, včetně režie Franka Darabonta, který zadaptoval nezadaptovatelného Stephena Kinga a jeho film je právoplatně to nejlepší, co filmografie nabízí. Frank se překonal a to, s jakou lehkostí vypráví celý příběh, je i po letech fantastické.

A jaké filmy podle vás mají výbornou režii? Souhlasíte s výběrem? Podělte se do komentářů a v pátek zase naviděnou, tentokrát u filmů s nádhernou kamerou.