Filmy se skvělým střihem

06.08.2019

Režie, scénář, kamera a herci. To jsou profese, kterých si každý divák všimne úplně pokaždé, ale jak často si všímáte střihu, no? Pokud jste řekli moc ne, tak tento článek vám představí filmy, kde se střih velice povedl a ti, co řekli ano, tady mají taky filmy, kde se střih povedl :) a mohou zjistit, zdali souhlasí, či ne.

Řazeno podle abecedy.


Bournovo ultimátum

První film patří do akčního žánru. Ale popravdě, v něm je střih asi tou nejdůležitější součástí, protože špatný střih může občas odhalit, že to hercům v akci moc nejde, nebo akci úplně zabít. Tak či onak, Bourne zvládá jak akci, tak její výsledný střih. Průměrná délka záběru netrvala déle než 3 vteřiny a díky tomu film uteče jako voda. Zároveň se film nikdy neztratí a vy máte absolutní přehled nad vším, co se děje.


Muž v ohni

Tony Scott byl vždycky trochu blázen a jeho filmy byli přestylizované až běda. V tom však tkvělo kouzlo jeho filmů a krom nádherných záběrů si dával záležet i na střihu. V Muži v ohni se ještě více utrhl ze řetězu a servíruje nám špinavou atmosféru v podobě rychlých střihů a chaosu, který celý film oplývá. Později se Scott opět krotil, ale v zrovna v tom nejbouřivějším období předvedl revoluci.


Sedm

David Fincher byl vždycky známý svým perfekcionismem a každá scéna, kterou kdy natočil, byla vždy jeho vizí, která měla zapadnout do celku. Jeho styl scény, pohybu kamery i střihu je patrný v každém jeho díle a nebyl by problém seskládat seznam jen z jeho filmů. Ale aby nepřišli zkrátka i jiné filmy (už teď jich dost zkrátka přijde), tak jsem se rozhodl zařadit sem jeho největší trumf a to Sedm. Krom nádherných záběrů, skvělého příběhu a režie je tady kladen velký smysl pro detail a střih je přesně dynamický a zároveň nám naznačuje, jaká postava teď bude mluvit, či abychom věděli, že se jedná o důležitý prvek filmu a podobně.


Sedm samurajů

Ne, nedělám si z vás srandu, abych tu měl dvakrát sedm. Akira Korusawa se zapsal do filmové historie právě přes tento film a opomíjet jeho střihovou skladbu by byl snad hřích. Akira totiž rád stříhal v pohybu a tím zajistil, že jeho filmy mnohem lépe plynou. Což vzhledem k délce (162 minut) působí naprosto přirozeně a během filmu se člověk nemá šanci nudit.


Scott Pilgrim proti zbytku světa

Edgart Wright byl dost unikátní a stále je. Jeho filmy byly a budou dost jiné a to natolik, že se jim prakticky nic nevyrovná. Wright si navíc zakládá na tom, že střih dominuje pokaždé v každém jeho filmu. Vybrat tedy jen jeden bylo dost obtížné, protože každý jeho film má styl střihu dost podobný. I tak si ale myslím, že nejlepší poměr rychlost/přehlednost/tempo/originálnost se zařadí film Scott Pilgrim, kde díky komiksové předloze mohl Wright využít svůj talent na maximum.

Tak to byl výčet skvěle sestříhaných filmů. Pokud máte jiného favorita, neváhejte ho napsat do komentářů a příští týden se těšte na výčet filmů s vydařenou hudbou.